Hjältehelgen

Hjältehelgen är en upplevelsehelg på Umeå Energi arena där rörelserikedom och rörelseglädje för alla med funktionsvariation är främsta fokus. Hjältehelgen arrangeras av Hjälteföreningen i samarbete med Umeå kommun, näringslivet och besöksnäringen.

Helgen inleds med Hjälteloppet, en hinderbana som även inkludera anpassning för personer som är rullstolsburna. Alla får såklart en medalj efter utfört lopp då denna helg handlar om att alla kan bli hjältar.

Lördagen är det Hjältarnas dag, en prova-på-dag med en rad olika aktiviteter såsom klättervägg, showdown (“bordtennis” för synskadade), mattcurling och så vidare. Helgen avslutas med glitter och glamour i form av Hjältebanketten som hålls på Folkets Hus. Njut av en god 2-rättersmiddag, mingla och prata om helgens alla upplevelser och hinder som besegrats.

Under helgen kommer även träningsprofiler kända från TV att finnas på plats.

Bakgrund

Bakgrunden till arrangemanget är en gemensam vilja att utveckla det Hjältelopp som genomfördes 2017 och lockade ett 70-tal deltagare. Där vill vi skapa en upplevelsehelg samt göra Umeå till nationell förebild i frågan om rörelserikedom för gruppen med funktionsvariationer.

Målgrupp för evenemanget är alla med olika funktionsvariationer som vill påbörja sin resa eller som genom regelbunden träning kämpat och visat vilja att lyckas överträffa alla stereotypa föreställningar om vad man kan uppnå.