Hjälteträningen

Kom och träna med oss!

Du får träna gratis med oss första gången för att prova på!

Träning för alla

Träning för alla med eller utan funktionsvariation.

Hjälteträningen är utformad för och hålls av personer med funktionsvariationer.

Hos oss är det brukarna själva som är instruktörer, tar emot dig som deltagare, visar övningarna och håller i upp-värmningen. På vintern håller vi vanligtvis till inomhus och under vår, sommar och höst kör vi på utomhus.

Se våra nyheter för aktuella träningar!

Våra avgifter

Medlemsavgifter och betalningar för våra aktiviteter hittar du på Sportadmin.

Hur är Hjälteträningen upplagd?

Fokus ligger på:

• rörelseglädje
  • kroppsuppfattning
  • styrka
  • bålkontroll
  • balans
  • kondition

Alla övningar, svårighetsgrad och intensitet är anpassningsbart då vi har ett väldigt brett spann i målgruppen både vad gäller ålder, förmåga, fysisk status och funktionsvariation.

Träningen inomhus är i cirkelträningsformat och vi använder oss av battleropes, kettlebells, stakmaskiner, häckar, plintar, Bosubollar, slamballs och såklart den egna kroppen.

På Hjälteträningen blir du omhändertagen av dessa personer

Hjälteinstruktörerna

Hjälteinstruktörerna tar tillsammans med Huvudinstruktören och Hjälteledaren emot dig som deltagare, visar övningarna och håller i uppvärmningen. Var och en av Hjälteinstruktörerna har utformat sin egen uppvärmning och satt sin personliga prägel.

Huvudinstruktör

Huvudinstruktören utformar passen utifrån det idrottsmedicinska behov som målgruppen har. Det är också huvudinstruktören som håller i taktpinnen under passet och fungerar likt koordinator, ser till att allting flyter på vad gäller logistik, energi, håller koll på tid och allmänt ser till alla har roligt under passet.

Umeå: John Gröntvedt
Göteborg: Emma Söderlind

Hjälteledare

Det är Hjälteledaren som framförallt ser till att bland annat du som personal tas emot på ett bra sätt och får guidning i hur du i din yrkesroll eller som anhörig bidrar till upplevelsen av Hjälteträningen på bästa sätt. Hjälteledaren ansvarar för brukar- och personalperspektiv ur en yrkesmässig aspekt. På den mötesplats som Hjälteträningen faktiskt är, så är alla lika viktiga för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt.

Umeå: Cecilia ”Cillan” Brönemyr
Göteborg: Sara Roskam

Du som anhörig och/ eller personal

På Hjälteträningen suddar vi ut gränserna mellan brukare och personal, mellan funktionsvariation och normalstörd. Vi tränar tillsammans. Av den anledningen vill vi att du som personal eller anhörig deltar i träningen och utför övningen om du vistas i lokalen. Inga åskådare.

Om du behöver vara närvarande men av någon anledning inte kan delta (såsom medicinsk eller annan) så ser vi gärna att du meddelar någon av oss som håller i träningen.