Hjälteträningen

Kom och träna med oss!

Vi träna på Umeå Performance CenterRälsvägen 7, Västerslätt

Du får träna gratis med oss första gången för att prova på!

Våra avgifter

200 kronor medlemsavgift/år
600 kronor deltagaravgift/termin
100 kronor stödmedlem alt valfri högre summa

Gör din inbetalning till:
Bankgiro: 5279-8501
Swish: 1230 49 42 45
Kom ihåg att märk inbetalningen med namn och personnummer!

Träningstider

Vi tränar

Måndagar 18.30-19.30  (samling 18.15)

Torsdagar 14.00-15.00  (samling 13.45)

Ansök om medlemskap!

Träning för alla

Träning för alla med eller utan funktionsvariation.

Hjälteträningen är både utformad för och hålls av personer med funktionsvariationer. Hos oss är det brukarna själva som är instruktörer, tar emot dig som deltagare, visar övningarna och håller i uppvärmningen. Under större delen av året håller vi till inomhus på Umeå Performance Center men vi tränar även utomhus på vårkanten och under hösten.

Hur är Hjälteträningen upplagd?

Fokus ligger på:

• rörelseglädje
  • kroppsuppfattning
  • styrka
  • bålkontroll
  • balans
  • kondition

Alla övningar, svårighetsgrad och intensitet är anpassningsbart då vi har ett väldigt brett spann i målgruppen både vad gäller ålder, förmåga, fysisk status och funktionsvariation. Träningen inomhus är i cirkelträningsformat och vi använder oss av battleropes, kettlebells, stakmaskiner, häckar, plintar, Bosubollar, slamballs och såklart den egna kroppen.

Ansök om medlemskap!

När du kommer till UPC

Vi samlas 15 minuter innan passets start och tar närvaro. Detta är även ett väldigt bra tillfälle att ställa frågor. Vi presenterar dagens instruktörer och går igenom lite praktiska detaljer. Det finns även tillfälle att fylla på vattenflaskor innan vi samlas för genomgång av övningarna. Hjälteinstruktören/-instruktörerna visar alla övningar och i vilken turordning de olika stationerna kommer.

Några praktiska detaljer

• Ta med vattenflaska då tiden och tillgängligheten till vattenkran är begränsad.
  • Visa hänsyn till instruktörerna under genomgången och ge dem din fulla uppmärksamhet.
  • Om andra grupper eller lag har pågående träning i lokalen så försöka att passera på sidan längs kanterna.
  • Efter passet hjälps vi åt att plocka undan.
  • För att träningen ska kunna planeras på bästa sätt så vill vi att ni bokar er till varje pass

På Hjälteträningen blir du omhändertagen av dessa personer

Hjälteinstruktörerna

Hjälteinstruktörerna tar tillsammans med Huvudinstruktören och Hjälteledaren emot dig som deltagare, visar övningarna och håller i uppvärmningen. Var och en av Hjälteinstruktörerna har utformat sin egen uppvärmning och satt sin personliga prägel. De Hjälteinstruktörer vi har idag är dessa:

Nina, Linus, Hanna, Frida, Jocke, Kalle, Einar, Viktor

Huvudinstruktör

Huvudinstruktören utformar passen utifrån det idrottsmedicinska behov som målgruppen har. Det är också huvudinstruktören som håller i taktpinnen under passet och fungerar likt koordinator, ser till att allting flyter på vad gäller logistik, energi, håller koll på tid och allmänt ser till alla har roligt under passet.

John Gröntvedt

Hjälteledare

Det är Hjälteledaren som framförallt ser till att bland annat du som personal tas emot på ett bra sätt och får guidning i hur du i din yrkesroll eller som anhörig bidrar till upplevelsen av Hjälteträningen på bästa sätt. Hjälteledaren ansvarar för brukar- och personalperspektiv ur en yrkesmässig aspekt. På den mötesplats som Hjälteträningen faktiskt är, så är alla lika viktiga för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt.

Cecilia "Cillan" Brönemyr

Du som anhörig och/eller personal

På Hjälteträningen suddar vi ut gränserna mellan brukare och personal, mellan funktionsvariation och normalstörd. Vi tränar tillsammans. Av den anledningen vill vi att du som personal eller anhörig deltar i träningen och utför övningen om du vistas i lokalen. Inga åskådare.

Om du behöver vara närvarande men av någon anledning inte kan delta (såsom medicinsk eller annan) så ser vi gärna att du meddelar någon av oss som håller i träningen.